مدیریت فرایندهای کسب و کار (Business Process Management) یا به اختصار BPM مجموعه فعالیتها، تکنیکها و ابزارهایی است که برای استخراج و طراحی، پیادهسازی، آنالیز و بهبود فرایندهای کسب و کار یک شرکت به کار میرود. از اهداف اصلی مدیریت فرایندها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* احصاء فرایندهای شرکت به طوری که تمامی پرسنل و مدیران دخیل در فرایند درک یکسانی از مجموعه فعالیتهای آن فرایندها داشته باشند
* بهبود و تغییر فرایندها براساس نیازهای متغیر استراتژیک و عملیاتی شرکت و نیز الزاماتی که بازار یا سازمانهای بالادستی به شرکت تحمیل میکنند
* آمادهسازی فرایندها برای پیادهسازی در سیستمهای نرمافزاری ازجمله MIS، ERP و BPMS، بهطوری که امکان پایش مستمر وضعیت فاآیندها و شاخصهای فاآیندی میسر شود
لازم به ذکر است که مدیریت فرایندهای کسب و کار به عنوان یک سیستم مدیریتی مستمر در شرکت معرفی میشود که باید به طور پیوسته انجام شود، چرا که از طرفی نیازها و فرایندهای شرکت با گذشت زمان و تغییر شرایط داخلی و خارجی تغییر میکند و از طرف دیگر با افزایش بلوغ فرایندی شرکت، لازم است فرایندها نیز بهبود و ارتقاء پیدا کنند. این موضوع، بهبود مستمر را در حوزه فرایندها تضمین خواهد کرد.