Clicky

فرایند، مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط در یک شرکت است که توسط پرسنل مختلف در یک یا چند واحد شرکت انجام می‌شوند. این فرایندها که در بازه‌های زمانی مختلف به دفعات اجرا می‌شوند ممکن است ارزشی را برای مشتریان خارجی شرکت ایجاد کنند یا به سایر پرسنل و مدیران داخل شرکت ارزشی را ارائه دهند. برای مثال، فرایندهای "فروش خدمات"، "ارائه خدمات پس از فروش"، "تولید محصول" و "تامین مواد اولیه" فرایندهایی هستند که برای ارائه ارزش به مشتری خارجی سازمان انجام می‌شوند. در حالی که فرایندهایی مثل "پرداخت حقوق و دستمزد"، "ارائه خدمات IT به پرسنل" و "ارائه گزارش مالی" ارزشی را به پرسنل یا مدیران شرکت ارائه می‌دهند.

ویژگی بسیار مهم فرایند آن است که فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که ممکن است توسط پرسنل در واحدهای مختلف انجام می‌شود. این ویژگی نشان‌دهنده تفاوت مهم دیدگاه فرایندی و دیدگاه وظیفه‌ای (مبتنی بر عملکرد واحدهای شرکت) است، چرا که در دیدگاه فرایندی، برخلاف دیدگاه وظیفه‌ای خروجی فرایند و ارزشی که تولید می‌کند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نه عملکرد جداگانه هر یک از واحدهای شرکت. این موضوع ارائه خروجی مطلوب به مشتری فرایند را توسط نقش جدیدی به نام مالک فرایند تضمین می‌کند.

یک نکته بسیار مهم، که یکپارچگی و هماهنگی فعالیت‌ها و فرایندها را در اجرای پروژ‌های مدیریت فرایند افزایش می‌دهند، درنظر گرفتن ارتباط بین فرایندها و تاثیری است که فرایندها بر یکدیگر می‌گذارند. این مساله از بروز اختلالات در هنگام انجام تغییرات در فرایندها جلوگیری می‌کند، چراکه در هنگام تغییر هر فرایند، اثرات آن بر سایر فرایندها نیز تحلیل و اعمال می‌شود.​​​​​​​

معرفی مفهوم فرایندهای کسب و کار